Mlhová světla jsou světla, která jsou navržena tak, aby poskytovala lepší viditelnost řidičům během náročných povětrnostních podmínek, zejména jako jsou mlha, sněžení, déšť či prach. Podle typu známe přední mlhová světla a zadní mlhová světla.
Úkolem těch prvních je zajistit, aby cesta přímo před vozidlem byla dostatečně osvětlena, čímž se snižuje riziko nehod způsobených špatnou viditelností. Na rozdíl od standardních světlometů, které jsou navrženy pro osvětlení dlouhé vzdálenosti, vytvářejí mlhová světla široký a plochý paprsek, který efektivně osvětluje okolí.
Jejich historie začíná v raných dnech automobilismu, kdy byli řidiči vystaveni podmínkám bez dostatečných prostředků pro zlepšení viditelnosti.
Původní designy byly často primitivní a zahrnovaly jednoduché žárovky, které měly omezený účinek na zlepšení viditelnosti. S postupem času však vývoj technologií umožnil vznik lepších řešení, včetně halogenových a později LED světel.
Princip jejich funkce je založen na jejich schopnosti produkovat nízko směrovaný světelný paprsek, který se rozkládá horizontálně. Tento typ světla se snaží "přetnout" mlhu, sníh, déšť nebo prach a snížit jejich odlesk. Naproti tomu ty zadní mají za cíl zvýšit vaši viditelnost v těchto podmínkách pro vozidla, která jedou za vámi.
Na Slovensku jsou pravidla používání mlhových světel přesně definována zákonem, konkrétně Zákonem o silničním provozu. Ten říká, že mlhová světla jste jako řidič povinen používat během snížené viditelnosti. Zapínat by se měly jen tehdy, když je viditelnost omezená a běžné světlomety nedokážou osvětlit cestu.
Přední mlhová světla lze používat spolu s obrysovými světly, ale i samostatně, pokud hlavní světlomety neposkytují dostatečnou viditelnost. Zadní mlhová světla jsou intenzivnější a zapínat je lze jen tehdy, když viditelnost klesne pod 50 metrů.
Význam správného používání těchto světel určitě není třeba podcenit, neboť jejich cílem je snížit riziko nehody, ale pokud jsou použity nesprávně, je tomu naopak.
Vyhláška proto jasně určuje, že mlhová světla by se měla zapínat pouze tehdy, když jsou povětrnostní podmínky skutečně nepříznivé a viditelnost je výrazně snížena. Používání těchto světel při dobré a dostatečné viditelnosti může být dokonce pokutováno, v blokem řízení můžete dostat pokutu až do výše 50 Eur.
Specifickou situací je pak odstavení vozidla ve snížené viditelnosti. I zde Zákon o silničním provozu jasně říká, že vozidlo, které tvoří překážku, musí být osvětleno. Neříká se sice, že mlhovkami, ale určitě to bude užitečné.
Mlhová světla mají na rozdíl od těch standardních fungovat v režimu snížené a horší viditelnosti, což znamená, že se v nich používá mírně odlišná technologie osvětlení. Pokud jde o typ, na trhu je k dispozici několik druhů žárovek pro mlhová světla, včetně halogenových, stále více používaných LED a High Intensity Discharge žárovek.
Halogenové žárovky jsou cenově nejdostupnější a snadno se vyměňují. LED žárovky jsou známé svou dlouhou životností a energetickou efektivností, HID žárovky zase poskytují mimořádně silné světlo.
Konkrétní označení žárovky vždy závisí i na značce a modelu auta, proto je třeba při koupi vycházet hlavně z těchto dvou parametrů. Aby žárovky mohly dobře sloužit a plnit svou funkci, musí být nejen funkční, ale také čisté. Základem jejich údržby je pravidelné čištění, zejména od prachu během léta a od soli během zimy.
Důležité je také kontrolovat praskliny nebo jiná poškození povrchu, která by mohla narušit světelný paprsek. V případě těch předních si dejte pozor i na zarovnání světel do výšky, aby mohli nejen plnit svou funkci, ale také aby neoslňovala auta naproti.
V případě, že světlo slábne, je to znak toho, že žárovku je třeba vyměnit. Nespoléhejte se na to, že vám bude stačit jedna mlhovka, nemusí tomu tak být.
Jízda v náročných povětrnostních podmínkách, jako jsou mlha, silný déšť či sněhová vichřice vyžaduje od řidičů nejen zapnutí mlhovek, ale také celkovou změnu způsobu jízdy. Jde zejména o snížení rychlosti a zvýšení odstupu.
Řidiči by měli využívat mlhová světla, která pomáhají lépe vidět cestu a jsou viditelnější pro jiná vozidla, ale je důležité je vypínat, když se viditelnost zlepší. V případě silného deště je nezbytné zpomalit a být ostražitý, protože mokré silnice zvyšují riziko aquaplaningu, když vozidlo ztrácí trakci a stabilitu kvůli vrstvě vody na vozovce.
Velmi důležité je také udržování pneumatik ve výborném technickém stavu a jejich pravidelná kontrola, zejména hloubky dezénu. Totéž platí i pro stěrače, které by neměly zanechávat šmouhy a měly by dokonale vyčistit okno bez podivných zvuků a skřípání.
Zapomínat byste neměli ani na stav osvětlení obecně. Dnešní auta jsou vybavena tvz. denním svícením, přičemž v mnoha případech to znamená, že se automaticky zapínají spolu s nastartováním pouze přední světlomety. V případě snížené viditelnosti tak hrozí, že vás zezadu nebude vidět, zapnout byste tak měli řádné svícení.
V každém případě platí, že pokud se vydáte na cestu v zhoršených podmínkách, měli byste více předvídat, nespěchat a nejen vidět, ale také být viděn.
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 04.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 04.11.2024